ויטמין די הוא לא ויטמין, אלא פרו-הורמון, הוא מולקולה מקדימה להורמונים מסויימים בגוף. בניגוד לשאר הויטמינים בגוף שאנחנו צריכים לצרוך בתזונה, הגוף יודע לייצר בעצמו את הויטמין.

ויטמין די
ויטמין די

במאמר באנחנו נסקור את יתרונותיו של ויטמין די, נדון כיצד הוא נוצר, איך הגוך משתמש בו ומה קורה לאנשים שלא משיגים מספיק ויטמין די בדרכים המקובלות.

לעוד מאמרים קשורים בנושא:

יתרונות

לויטמין די יתרונות רבים ושמירה על רמות תקינות שלו הן קריטיות לפעילות תקינה של הגוף.

  • משפיע ולוקח חלק במטבוליזם של סידן וזרחן וכך שומר על רקמות העצם בגוף בריאות וחזקות.
  • תומך בבריאות מערכת העצבים, המוח והמערכת החיסונית.
  • שומר על רמות אינסולין תקינות ובכך שומר על סכרתיים וגם כאלו שלא ממצבי דחק לגוף.
  • תומך בריאות ובפעילות תקינה של הלב.
  • נמצא קשור בגנים השומרים/מונעים סרטן* (בשלבי מחקר)

איך ויטמין די שומר על העצמות?

ויטמין די בצורה OHD‏-25,‏1 הפעילה פועל דרך קולטן שנמצא על הרבה מאוד רקמות בגוף. כאשר ויטמין די נקלט בתאים של המעי הדק לדוגמא, יש עליה בספיגה של מינרלים כמו סידן וזרחן, ולכן הוא מביא לשמירה על איכות העצמות בגוף שלנו.

ויטמין די מפחית הפרשה של הורמון הpth, פחות מההורמון הזה משמע פחות ויטמין די שמיוצר בגוף עצמו.

ההשפעה הישירה של הצורה הפעילה של ויטמין די (OHD‏-25,‏1) היא עידוד ייצור של חלבונים מבניים והפחתה של תאים מפרקי עצם, ויטמין די בכך מעודד מינרליזציה (בניהם גם סידן וזרחן) והעצמות נבנות – קריטי בשלבי הגדילה בילדות אך גם אצל מבוגרים שמאבדים מסת עצם לאורך זמן ומסתכנים באוסטאופורוזיס!

השפעתו על מערכת החיסון

אומנם המנגנון עוד לא ברור במאה אחוז אך נמצא קשר אפידימיולוגי  בין רמות נמוכות של הויטמין בדם לבין מחלות שונות כמו סכרת מסוג 1, סכרת מסוג 2 ואפילו לסרטן. בחלק מהמחקרים ניתן לראות את הקשר בין הויטמין לבין שמירה מפני שפעת עונתית.

ויטמין די בהריון

מחקר מ2019 הראה כי קיים קשר וסיכון של נשים בהריון בעלות מחסור לפתח רעלת הריון וללדת מוקדם מן הצפוי, לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם בעל מקצוע ולבדוק לפני כניסה להריון, את הרמות השונות של הויטמינים השונים בדם! שמירה על תזונה מאוזנת ודחוסה בנוטריאנטים הינה קריטית להתפתחות העובר, ההריון צריך להיות מנוטר.

גורמים למחסור בויטמין

  • באופן אישי ראיתי הרבה מאוד טבעונים עם מחסור בויטמין די, הויטמין הוא נגזרת של כולסטרול. אומנם כולסטרול יכול להיווצר לבד על ידי הכבד שלנו, אך עולה השאלה האם בכולוסטרול בתזונה (שמגיע ממוצרים מן החי) אין שום שימוש?
  • סוג העור הינו קריטי בני אדם בעלי גוון עור כהה יותר, וגם קרם הגנה, מוריד את היכולת של הגוף לספוג קרינה אולטרה ויולנט בי (uvb) שהקרינה הזו היא מה שגורם לייצור של הויטמין בעור שלנו.
  • שמש ואזור גאוגרפי – לכמות השמש אליה אתם נחשפים יש תפקיד קריטי, באזורים קרים בני האדם מתבססים על העובדה שהמוצרים מן החי באזורם, לדוגמא, החלב, ביצים, דגים, מכילים כמות מסוימת של הויטמין בצורה זמינה לגוף.
  • הנקה – הנקה גורמת למחסור בויטמין ולכן הרבה נשים מתבקשות לתסף במהלך ההנקה.

סימפטומים

  • כאבי שרירים.
  • נשירת שיער.
  • החלמה איטית של פצעים.
  • ליבידו נמוך.
  • כאבי שרירים וגב.
  • עייפות.
  • חולי ממושך ואינפקציות.

אם המחסור ממשיך לתקופה ארוכה יותר, אנחנו מסתכנים בדברים הבאים:

  • אירוע לבבי.
  • מחלות אוטואימוניות.
  • מחלות נויורולוגיות.
  • דלקות.
  • סוגי סקטן ספציפיים כמו סרטן השד, הפרוסטטה והמעי.
  • סיבוכים בהריון.

במה יש ויטמין די?

  • דגים שמנים, סלמון מקרל וטונה.
  • דגנים וחלב מועשרים בצורה מלאכתותית.
  • פטריות.
  • גבינה.
  • ביצים.
  • תוספי מזון
  • ייצור עצמי

לסיכום

אומנם כולנו יכולים לייצר אותו, אבל אנחנו חייבים בחברה מערבית שבה אנחנו עטופים בבגדים שמכסים אותנו מפני קרני השמש, האוכל שלנו כבר לא באותה איכות כמו שהוא היה פעם, תיסוף של הויטמין יכול להיות הכרחי ולעיתים אפילו קריטי לשמירה על איכות העצם ובאופן כללי, על איכות החיים.

יש לכם משהו להגיב?

על הכותב