אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

פיברומיאלגיה, משפיעה על השרירים ועל הרקמות בגוף. ידועה בעיקר בכאבים הכרוניים המופיעים בזמנים לא צפויים בשרירים, עייפות, בעיות ונדודי שינה. אין ספק שהסינדרום משבש את סדר היום התקין וגורם לאי נעימות. אך אל דאגה, קיימים מספר טיפולים טבעיים וקונבנציונאלים שיכולים לטפל בפיברומיאלגיה ולהקל על הכאבים הנלווים אליה.

תודה רבה לד"ר אקס על מקורות המידע הרבים שאני רוכש ממנו

51c5c8f6-209a-4159-9a18-ccb9eef0f3ff-300x200 פיברומיאלגיה
פיברומיאלגיה – נקודות לחץ

תופעות לוואי של פיברומיאלגיה

תופעות הלוואי, חומרת הכאבי ושיבוש באורך החיים קיצוני מאדם לאדם. יכול להיות אדם אחד שירגיש כאבים עזים מידי יום ואילו אדם שני שירגיש את הסינדרום פעם בכמה חודשים. מחקרים שונים מצביעים כי הכאבים שנוצרים בעקבות פיברומיאלגיה נובעים אולי בגלל שיבוש ואותות לא נכונים במערכת העצבים.

תופעות הלוואי המרכזיות הן בדרך כלל:

  • חרדה, דיכאון ופחד חברתי
  • כאבי ראש
  • עייפות
  • "לחץ בבטן" – מעי רגיז בעקבות הלחץ של הכאבים
  • כיווצי שרירים

אני בטוח שאני לא מחדש לכם כלום. לא הגעתם לכאן במטרה לקרוא על התסמינים שאתם כבר חווים, באתם למצוא פיתרון. אני מקווה שהמאמר הבא יקיף וידבר על רוב האפשרויות שיש לכם לטיפול בתופעות לוואי של המחלה.

מה זה פיברומיאלגיה?

אני בטוח שקשה לכם להבין את מקור הבעיה. הסינדרום לא מספיק נחקר והרפואה המערבית איננה יודעת מספיק מאחורי המחלה הזו, ולכן גם לרפואה המערבית בנתיים אין פיתרון חורץ. בנוסף על כך, זיהוי הבעיה עצמה הוא קשה. אין בדיקת דם או בדיקה כזו או אחרת שיכולה לקבוע שיש לכם פיברומיאלגיה. הרבה מאוד פסיכיאטרים טוענים כי המחלה הינה אותות מצוקה פיזיים של הגוף לאירועים טראומטיים שקרו בעבר. לא מכבר, ידוע שהגוף מגיב פיזית לנפש שלנו ולמה שאנחנו מרגישים. בדרך כלל אנשים שאובחנו כלוקים בפיברומיאלגיה, הם אנשים אשר סובלים כמה חודשים – ולעיתים שנים באותם תופעות. כאבי שרירים, כאבי ראש וכאבים במקומות ספציפיים (כפי שניתן לראות בתמונה למעלה). חלק מהמאובחנים לוקים גם בנוירופתיה (מונח כללי של בעיות במערכת העצבים ההקפית) ולכן המושג הכללי בנוגע למחלה כרגע בז'אנר הרפואי הינו כי המחלה נובעת מתשדורת פגומה בין המוח לבין מערכת העצבים הכללית של הגוף. יחד עם זאת, יש מאובחנים שמערכת העצבים שלהם תקינה לחלוטין אך למרות זאת הם חווים את אותם תופעות הלוואי השונות.

למרות שלא נמצאה עדיין הסיבה הישירה למחלה, ניתן לקשר את המחלה באופן ישיר מבחינה סטטיסטית לדברים הבאים:

שימו לב כמה מסיבות נגרמות בגלל מבואי הנפש. חשוב להבין כי קיים קשר ישיר בין הנפש שלנו אל בין ההרגשה הפיזית שלנו ותפקוד תקין של הגוף. 

למזלנו, בשנים האחרונות החלו בתי מחקר רבים במימון מחקרים שונים וההבנה כמה חשוב לחקור את הנושא ולהבין אותו לעומק.

טיפול בפיברומיאלגיה

טיפול מודרני בפיברומיאלגיה יכיל בדרך כלל תרופות קונבנציונליות אנטי דלקתיות, תרופות נגד פרכוסים, משככי כאבים ונוגדי דיכאון. כל אלו אינם פועלים ישירות כנגד המחלה אלא רק פועלים נגד הסימפטומים. לצערנו, הרפואה המודרנית עוד לא מצאה תרופה שתטפל באופן ישיר בבעיה, אך מה שחשוב בסופו של דבר זה טיפול נכון בסימפטומים. התרופות הקונבנציונאליות יכולות להביא לתופעות לוואי רבות אשר עלולות לגרום להחמרה של המחלה והתדרדרות במצב הרוח של החולה. מעבר לכך שתרופות רבות הנרשמות אל המאובחנים יכולות להזיק לכבד, לכליות ובכלל לקצר שנות חיים יקרות מהצורכים באותן תרופות.

מאחר והטיפול הקונבנציונלי מכיל בתוכו מגוון רחב של תופעות לוואי קשות, רבים המאובחנים שנוטים אל הטיפול הטבעי. שימוש בקנאביס בתור טיפול בתסמינים של פיברומיאלגיה נפוץ מאוד ועליו ארחיב בהמשך.

הרפואה הטבעית נוקטת בדרך קצת מסובכת אבל אכתוב אותה כאן בקצרה – הורדת מאכלים דלקתיים, תיסוף של ויטמינים ומינרלים על מנת לדאוג לתת אבני בנייה לגוף ואמצעי התמודדות עם בעיות קיימות, דיאטה, פעילות גופנית ספציפית, חשיפה לשמש, פרוביוטיקה ותיסוף בצמחים אשר מריעים את הגוף ואת הנפש.

והרחבה –

טיפול טבעי בפיברומיאלגיה

  • הורדת מאכלים דלקתיים – מאכלים שגורמים לגוף להגיב בצורה חריפה, שמפעילים על יתר המידה את המערכת החיסונית נקראים "מאכלים דלקתיים" – כמובן זה לא מונח רפואי אלא מונח שאני באופן אישי משתמש בו. שומן צמחי, כמויות של בשר, אוכל מעובד כולם צריכים לצאת מהתזונה שלכם. חשוב להבין כי לאוכל שאתם צורכים יש קשר ישיר לאיך שאתם מרגישים.
  • ויטמינים ומינרלים לטיפול בפיברומיאלגיה? כן, ללא ספק. מאובחנים רבים נמצאו כי הם סובלים מחסרים כאלו ואחרים, בדרך כלל ויטמינים ומינרלים הקשורים באופן ישיר למערכת העצבים, כמו B12, D, אבץ, ברזל ועוד. התייעצו עם הרופא שלכם, עשו בדיקות דם ותספו בתוספים הנכונים לאורך זמן. הקפידו לצרוך את הפירמה האיכותית ביותר ולהקשיב להוראות הצריכה של כל אחד מהם.
  • פרבוביוטיקה – אתם בטח שואלים את עצמכם מה הקשר בכלל בין חיידקים במעיים לבין פיברומיאלגיה. בפשטות, החיידקים במעים מפרישים אל מחזור הדם כימיקלים שגורמים לנו להרגיש טוב. הם יעזרו לכם להתמודד עם מצבי הרוח הירודים שנגרמים בעקבות הסינדרום. יעזרו לחלק מהסובלים ממעי רגיז בעקבות לחץ נפשי מהמחלה. מעבר לכך – החיידקים הטובים במערכת העיכול יעזרו לכם לפרק את האוכל ולהשיג יותר נוטריאנטים מהמזון שאתם אוכלים. אין לכם מושג כמה זה חשוב. כיום, קיים חסור אדיר במינרלים ובויטמינים באוכל שאנחנו צורכים. האדמה לא פוריה כמו פעם והרבה מאוד מחלות שונות נגרמות בעקבות חוסרים שאנשים אפילו לא מודעים אליהם! תאכלו מגוון, אורגני, ותדאגו לחיידקים שיפרקו לכם את המזון ויפרישו סרטונין שיגרום לכם להרגיש טוב אל זרם הדם שלכם!

מאכלים ספציפיים שכדאי לאכול על מנת להקל על תסמיני הפיברומיאלגיה 

קיימים מאכלים אשר עשירים בנוטריינטים מסויימים שיכולים להביא להקלה על התסמינים.

  • ג'ינגר וכורכום – אנטי דלקתיים ידועים מאוד. יעזרו לגוף שלכם ליהלחם ברמות הגבוהות של הדלקתיות בגוף ויביאו להקלה קולקטיבית.
  • סלמון – מקור מעולה לחומצות שומן מעולות מסוג אומגה 3. חומצות השומן הללו חשובות לאיחוי המפרקים והשרירים הכואבים.
  • אוכל מותסס – כפי שרשמתי למעלה, אוכל מותסס (כמו חמוצים בהכנה ביתית למשל) מכיל בתוכו מגוון רחב של חיידקים טובים שטובים לנו וגורמים לנו להרגיש טוב.
  • שמן קוקוס – החליפו את כל השומנים הלא בריאים בשמן קוקוס. שומן צמחי מעובד אשר נמצא בחטיפים ובכלל כמעט בכל מקום היום הוא הדבר האחרון שאתם צריכים להכניס לגוף שלכם.
  • מאכלים שמכילים הרבה טריפטופן – אגוזים שקדים ודגנים. טריפטופן עוזר בייצור הסרטונין בגוף. הוא יעזור לכם לישון ולהירגע.

תוספי מזון לטיפול בפיברומיאלגיה

אין ספק שאין שום תרופת פלא לטיפול בבעיה. אבל מה שחשוב הוא למצוא את האיזון הנכון ולתת לגוף את כל הכלים האפשריים על מנת להתמודד עם הבעיה בצורה הנכונה ביותר.

  • מגנזיום – חוסר במגנזיום קשור ישירות לכאבי שרירים. לכן חשוב מאוד להשיג את הכמויות הנכונות של מגנזיום כל יום. הדרך הטובה ביותר להשיג מגנזיום היא באמצעות מולטימינרל טבעי המופק ממלחים מהטבע. איזון בין כל המינרלים יביא לספיגה מיטבית של המגנזיום.
  • ל – קרטנין – Acetyl L-carnitine – במחקר שנמצא בקרב חולות פיברומיאלגיה, תיסוף של התוסף הביא הקלה בכאבים.
  • ויטמין די – חוסר בויטמין די יכול לעודד כאבי שרירים ועצבים בגוף.
  • אשווגנדה – צמח מדהים ביכולותיו לשכך כאבי ולהרגיע את הגוף ומערכותיו. ניתן לקרוא עליו בהרחבה .
  • 5-HTP – יכול לעזור לכם לישון חזק יותר, ועוזר באיזון רמות הסרטונין במוח.

שינוי באורח החיים בטיפול בפיברומיאלגיה

אין ספק כי חייבים לבצע שינויים שונים באורך החיים על מנת להתמודד עם המצב. ביחד עם הצמחים והתוספים שאתם כבר לוקחים, חשוב מאוד לבצע מספר פעולות יומיות ולהכניס אותם לחיי היום יום שלכם.

  • יוגה – מתיחה של השרירים בגוף והאצת זרם הדם אליהם.
  • חדר כושר – אך ורק במידה ואתם מסוגלים, רצוי ואפילו מומלץ ללכת לחדר הכושר ולבצע אימוני כוח 2-3 בשבוע. לחדר הכושר יש השפעות נהדרות על התחושה הפיזית והנפשית – וכבר הבנו כי שני הדברים חשובים באותה המידה.
  • סאונה – מעבר לכך שהיא מוציאה רעלים מהגוף (שזה גם מאוד חשוב), הסאונה מעודד זרימת דם אל המקומות השונים בגוף ויכולה לשחרר שרירים תפוסים בקלות על ידי פירוק חומצות החלב.

קנאביס ופיברומיאלגיה

אין ספק כי לקנאביס יש השפעה ישירה על מערכת העצבים של הגוף. החומר הפעיל שבתוכו נותן תחושה של רוגע ומשכך כאבים מעולה וידוע מאוד כבר אלפי שנים. באופן אישי אני מאוד ממליץ להוציא מרשם רפואי לקנאביס ולצרוך אותו בצורת האידוי שלא משחררת את החומר ה"ממסטל" שנמצא בתוכו. ככה תוכלו להשכיך בקלות את הכאבים ולהיות מרוכזים ומפוקסים לאורך היום.

הקנאביס היא עוד הוכחה שקיימות מגוון דרכים טבעיות חסרות כמעט כל תופעת לוואי להתמודד עם המחלה בחיי היום יום.

לסיכום, ומחשבות אחרונות..

חשוב לא להתייאש ולא לחשוב על פיברומיאלגיה בתור "מחלה חשוכת מרפא". הרבה מאוד מהלוקים בה מנהלים אורך חיים תקין ונורמאלי לחלוטין. מה שנקרא – "הכל בראש". חשוב מאוד לזכור כי יחד עם ההבנה שניתן להקל על הכאבים במספר רחב של דרכים טבעיות או כימיות חשוב לזכור כי דבקות במטרה היא שם המשחק. ברגע שתמצאו מה שעושה לכם טוב ותלכו איתו עד הסוף, תרגישו הקלה לאורך זמן. אל תראו את עצמכם כמסכנים. חבר קרוב שלי לוקה בתסמונת ולא נותן לה להשפיע עליו בשום דרך. יש לו סדר יום מאוד מסודר והוא בן אדם חיובי מאוד וזה בעצם מה שעוזר לו להתמודד עם העניין.

מצאו נתורופת או רופא מומחה שירכיב איתכם תוכנית ביחד עם המאמר הזה, מצאו פורום של אנשים שכבר ניסו דברים וחסכו מעצמכם ניסיונות, אני בטוח שתגיעו למטרה שלכם ותרגישו בסוף הכי טוב שאתם יכולים.

הטיפול הכי טוב שאתם יכולים להתחיל כבר מעכשיו, הוא שינוי בתפיסת החיים.

קיים הפן הנפשי בפיברומיאלגיה. אין ספק כי אנשים רבים אשר סובלים מלחצים כרוניים או שעברו טראומה, נמצאים בסיכון הרבה יותר גבוה לחלות. הדבר מוכיח כי קיים קשר ישיר בין הגוף לבין הנפש, ובמידה ותשנו את אורך החיים ותפיסת החיים שלכם, תצליחו לשנות גם את התסמינים של המחלה.

כאשר לא קיים נזק פיזי למערכת העצבים שלכם, והגוף שלכם מאותת לכם בכאבים על הלחץ הנפשי, דעו כי אתם צריכים לעשות שינוי בחייכם ואולי לצעוד בשביל שונה.

מאחל לכם את כל הבריאות שבעולם.

ארי.


אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *