אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

תסמונת המעי הדליף (באנגלית: leaky gut) הינה מושג אשר נתבע בשנים האחרונות על ידי רופאים ומרפאים מן העולם הטבעי אך גם על ידי רופאים קונבנציונלים. בקצרה, מעי דליף הינו מעי פגוע אשר השכבה המגנה שלו לא מצליחה להגן מפני ספיגה של חלקיקים גדולים של מזון לא מעוכל להיכנס אל זרם הדם. הגוף תוקף את אותם חלקיקים ומסמן את אותם בתור "מפגע", מה שיוצר גוף שנמצא במצב מלחמה ללא הפסקה וברמת דלקתיות גובהה.

התופעה ידועה ביצירת מחלות אוטואימוניות שונות (אשר קשורות למערכת החיסון) כגון אקזמה, פסוריאזיס, שלשול כרוני, מעי רגיז, אלרגיות, רגישות למאכלים שבעבר לא הייתה אליהם כל רגישות, עייפות כרונית, עלייה במשקל.

ממה נגרם מעי דליף?

מעי דליף הוא ככל הנראה תוצאה של תרופות אנטיביוטיות, ריסוס במזון, רעלים שונים וחיים לחוצים (סטרס) שנמצאים בשפע בעולם כיום. חשיפה ממושכת לכל אותם דברים כבר הוכחה בעבר בתור מה שפוגע בפלורת המעיים, החיידקים הטובים אשר יושבים על דפנות המעיים ומגנים עליהם. ידוע גם כי החיידק הליקובקטר פילורי מתלבש ו"מנקב" חלקים שונים במערכת העיכול על מנת להתיישב ולשגשג, מומלץ מאוד לבצע בדיקה בקופת החולים כדי לשלול תרבית של החיידק (הנפוץ מאוד!) הזה.

האם גם לכם יש מעי דליף?

אם אתם מצאתם את עצמכם לאחר טיפול אנטיביוטי אינטנסיבי, סובלים מרגישויות חדשות למזון שלא הייתם רגישים אליו בעבר, יכול להיות שאתם סובלים מהתסמונת. מאחר וחלקיקי מזון לא מעוכלים חודשים אל זרם הדם, הגוף מסווג אותם בתור אויב, ובכך מייצר אלרגיה לאותו מזון. המזונות האלרגניים ביותר שכדאי להימנע מהם אם יש אתם סובלים ממעי דליף הינם גלוטן וחלב. יחד עם זאת, מאכלים כמו סוגים שונים של אגוזים, חלבונים, בשר אדום, סויה ועוד יכולים ליצור אלרגיות שונות, ואפילו מאכלים שלא אלרגניים מההתחלה (כמו אורז) יכולים להוות מכשול בלי שתדעו.

אם אתם מוצאים את עצמכם הולכים לשירותים בדחיפות ותדירות לא סדירה (מעי רגיז) ככל הנראה אתם סובלים מרגישות למזון בעקבות המעי הדליף.

אקזמה, פסוריאזיס, סבוריאה, כולן מחלות אשר הוכחו בקשר שלהם לתופעה. אם אתם סובלים ממפגע בעור שלא חולף, הסיבה היא ככל הנראה מערכת חיסונית דלקתית שמתפקדת בצורה לא תקינה. אפשר להגיד שהגוף תוקף את עצמו בניסיון לטפל "במפגעים" שחודרים אל זרם הדם בצורה בלי פוסקת.

אם אתם סובלים מבעיות הורמונליות – חוסר בהורמון מסוים, עייפות כרונית ותשישות ממושכת, חוסר מוטיבציה – אלו סימנים שכדאי לבדוק.

איך לטפל במעי הרגיז?

ל-גלוטמין הינה חומצת אמינו אשר מרכיבה את רוב דפנות המעיים. על מנת לעזור לגוף לתקן את המעיים, רופאים רבים ממליצים להשתמש בל-גלוטמין (l-glutamin) בצורת האבקה שלו למשך תקופה ארוכה. התאים במעיים יודעים לספוג בצורה ישירה ולהשתמש בה להרכבתם ולתיקונם בצורה מהירה ויעילה. בניגוד לתאים אחרים בגוף, התאים במערכת העיכול מתחלפים כל ארבעה ימים! לכן ניתן לראות שיפור משמעותי באמצעות תיסוף בתוסף.

ניתן להכין גם ציר עצמות אשר מכיל מגוון רחב של מרכיבים אשר ידועים בתכונות המרגיעות והמשככות שלהן אל דפנות המעיים.

תיסוף של 10 גרם פעמיים ביום בבוקר ובערב על בטן ריקה של ל-גלוטמין הם בדרך כלל מה שמומלץ לצרוך. מומלץ להפריד בין אוכל לאבקה ולא לשלב אותה עם חומצות אמינו (חלבונים) אחרים

תיסוף בפרוביוטיקה – החיידקים הטובים שמגנים על המעיים שלכם מפני מזיקים. נצמדים אל דפנות המעיים ומגנים על המעיים מפני מפגעים, עוזרים לעכל מזון לא מעוכל ומייצרים ויטמינים מסוג B אשר ככל הנראה קשה לכם לספוג בגלל המעיים הפגועות. יכול להוות פריצת דרך משמעותית בכל מה שקשור לשדרוג אורך החיים שלכם.

מניעה מוחלטת מכל המזונות שאתם רגישים אליהם – תזונה המורכבת ממזונות בודדים ולא אלרגניים בלבד עד שהמעיים משתקמות. צרו תזונה מפורטת עם גורם אשר הוסמך לכך.

לסיכום

מעי דליף אינו נושא שמלמדים בבתי הספר לרפואה, ולכן גם רופאים רבים מתכחשים לתופעה וטוענים שאינה קיימת. אך יותר ויותר רופאים צעירים אשר מבינים כי הרפואה הקונבנציולית הינה בסופו של דבר מצומצת מאוד ולעיתים גם אינה מסתכלת על התמונה המלאה (כמו – טיפול בסטרואידים לבעיית עור על מנת להסתירה ולא טיפול במה שגרם לבעיית עור מלכתחילה) ולכן התופעה מתחילה להיחקר לעומק ולהתבסס. אם אתם סובלים מהתסמינים האלו, אני ממליץ מאוד ללכת לגורם מוסמך ולהתייעץ איתו בנוגע לתיסוף בל-גלוטמין ובטיפול בבעיה הזו, זכרו כי תופעות שנראות כלפי חוץ צריכות להיות מטופלות מהשורש. נסו לראות אילו מאכלים גורמים לכם לחוסר נוחות ואלו מאכלים נוחים לכם לעיכול. רשמו יומן עם זמני יציאה ומה אכלתם באותו היום, ובמקביל טפלו בעצמכם בצורה מסודרת.

*אנא התייעצו עם גורם מוסמך – המאמר הינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי והוא נכתב על מנת לספק מידע בלבד.


אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *