אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

איך סוכר הורס את הגוף שלנו?

האם סוכר רע לנו? האם באמת יש לו השפעה מכף רגל ועד ראש? כשמדברים על סוכר, התשובה המיידית היא "כן", אבל האם אי פעם חשבת על להעמיק בנושא ולדעת בדיוק למה הוא גורם ואיך? תעשיות הסוכר נאבקו לאורך השנים לשמור על שמו של הסוכר אך כיום כולנו יודעים שהסוכר רע לגוף, אז בואו ניכנס לעובי הקורה ונבין מדוע כדאי לכם להוציא באופן מוחלט את הסוכר הלבן והמעובד מהתפריט.

רוב האנשים מאשימים את השומן הרווי במחלות לב, ולמרות שלעיתים זה נכון ששומן תעשייתי כמו שומן צמחי מעובד יכול לגרום למחלות עורקים ולב, צריך להבין שגם סוכר הוא גורם לאותם מחלות בדיוק באותה מידה ולעיתים אפילו יותר. במחקר שבוצע ב2016, חוקרים מצאו כי לצריכת הסוכר יש השפעה ישירה על כמות התקפי הלב והמחלות השונות בקרב הצורכים אותו במידה גבוהה. מסתבר גם, שתעשיות בסוכר שילמו ב1960 לאוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית (אוניברסיטה נחשבת ביותר) על מנת להוריד את החום והלחץ מתעשיות הסוכר.

המחקר המזויף טען כי אין קשר בין צריכת סוכר אל שומנים בדם ומחלות לב, ורק לאחר יותר מ50 שנה, חוקרים חקרו את הנושא שוב לעומק והוכיחו חד משמעית שהמחקר המפורסם היה מפוברק וטעון באינטרסים השונים.

הצריכה הממוצעת הארצות הברית של סוכר לבן/מתועש ביום הינה 22 כפיות! 

כפי שצוין למעלה, כיום האמריקאי הממוצע צורך לפחות 22 כפיות סוכר ביום. זה הרבה יותר מההמלצה הכללית של 6 כפיות ביום (למרות שבאופן אישי, הייתי נמנע מסוכר בצורה גורפת וחד משמעית, אני לא מצליח להבין את ההמלצה לצרוך כמות מסוימת של סוכר לבן ביום כאשר אנחנו יודעים שהוא לא נותן שום דבר טוב לגוף שלנו)

the-sugar-lies-on-the-black-background_1304-3468-300x200 למה סוכר כל כך רע לנו? ככה סוכר הורס לנו את הגוף
סוכר

מספר בעיות שסוכר גורם לגוף שלנו

  • כבד שומני – עוד סיבה להפסיק את צריכת הסוכר. כבד שומני שלא נגרם משתיית אלכוהול אלא סוכר! המחלה הזו מתחילה להיות נפוצה מאוד ברחבי ארצות הברית. והגורם שלה – סוכר. משקאות ממותקים בסוכר, קולה, פפסי ועוד למינהם, מסוכנים ולא בריאים כמו שתיית אלכוהול. כבד שומני קורה כאשר שומן מצטבר בכבד ולא מצליח להתנקות. מה שגורם לבעיות במטבוליזם של אינסולין, מצבי רוח, אקנה, מחלות דם ועוד. מחקר מצא כי אנשים ששותים משקה ממותק אחד ביום מעלים את הסיכוי פי 3 לחלות במחלות כבד ובכבד שומני מאשר אנשים שלא שותים משקאות ממותקים. (המחקר מדבר רק על משקאות ממותקים ולא על הצריכה הכללית של הסוכר של האמריקאי הממוצע!)
  • מעי דליף וחוסר איזון מיקרוביאלי במעיים – סוכר רע במיוחד בעיקר כשזה מגיע למערכת העיכול. קיים איזון מסוים במערכת העיכול של חיידקים "טובים" אשר עוזרים לנו לעכל מזון, לבין חיידקים "רעים" שגם הם אחראים על עיכול מזון אך במקביל, יותר מידי מהם גורם לתופעות לוואי לא נעימות לגוף. כאשר אנחנו אוכלים ירקות ופירות, הסיבים שבמזון "מאכיל" את החיידקים הטובים במעיים ושומר עליהם, אך כאשר אנחנו אוכלים סוכר, הוא מאכיל אך ורק את החיידקים הרעים ולא הטובים, מוציא את המערכת העיכול מאיזון ויכול להביא לשלל בעיות לא נעימות. ידוע כי 80 אחוז ממערכת החיסון שלנו נמצאת במעיים, ולכן חשוב מאוד לשמור על החיידקים הטובים ששומרים עלינו. בנוסף על כך, הסוכר מאכיל פטוגן בשם "קנדידה". כאשר הקנדידה מתפתחת היא יכולה לאכול את דופן המעי וליצור מצב שנקרא "מעי דליף" בו חתיכות לא מעוכלות לחלוטין של מזון נכנסות לזרם הדם ויוצרות מצב בו הגוף תוקף את עצמו ואת האוכל שנכנס לדם. ככה הוא יוצר אלרגיות לאותו סוג מזון, מה שמוביל למחלות אוטואימוניות. (סבוריאה, אקזמה וכדומה) הגוף נמצא במצב של מגננה מתמדת.
  • סיכון לסכרת מסוג 2 – מחקר מ2013 מצא כי כל 2 כפיות נוספות ביום מעלות את הסיכוי לחלות בסכרת מסוג 2 ב1.1 אחוזים. בנוסף, נמצא כי סוגים שונים של שומן צמחי גם גורמים לכך ולכן חשוב מאוד לא לצרוך אוכל מעובד ומתועש כלל, אלא לגשת לדיאטה שבה צורכים רק מזון טבעי ולא מעובד.
  • סוגי סרטן שונים – האם לצריכת סוכר יש קשר אל סרטן? לפני כמה שנים המועצה העולמית לבריאות חקרה קשר בין סוכר לבין 24 סוגי סרטן שונים, הם לא מצאו הרבה מחקרים בנושא, אך בכל מקרה, הם מצאו בעצמם כמה מחקרים שמצאו קשר בין צריכת סוכר לבין סוגים שונים של סרטן. לדוגמא, צריכת סוכר מוגברת הראתה קשר ישיר בין אחוזי ההתפרצות של סרטן האשכים אצל גבר, ובמקביל, הוספת פרוקטוז מעובד, הראתה קשר ישיר לבין סרטן המעיים. מחקרים אחרים רמזו לקשר בין סרטן המעי לבין צריכת סוכר. צריכת סוכר גבוהה גם מעלה את הסיכוי לסרטן השד והריאות. צריכת סוכר מוגברת הראתה שמעלה את התפקוד האנזימטי של 12-LOX (12-lipoxygenase) שהוא מעודד וגורם לסרטן השד להתפרץ.

אז האם סוכר הוא רע לנו? כן! אבל לא כל הסוגים לא טובים לנו

לסוכר יש שמות רבים ומשונים על תוויות המצרכים שאנחנו קונים. אין סיכוי לעקוב אחרי כל רשימת המרכיבים ולהצליח לא לפספס סוכר שמוציע תחת שם כזה או אחר. אל תיפלו לכל השמות ה"בריאים" של סוכר – סוכר קנים, סירופ אגבה, סירופ מייפל, סוכר סלק, סוכר פירות כולם הם סוכר לכל דבר ואין בינהם הבדל.

שמות לסוכר על התוויות שצריך להימנע מהם:

  • דקסטרוז
  •  חום
  • אבקת סוכר
  • תירס
  • פרוקטוז
  • לקטרוז
  • סיפור מלט
  • מלטוז
  • מולאסה
  • נקטר
  • סירופ פנקייקים
  • סוכר נא (סוכר קוקוס נא הוא עדיין סוכר)

 

לסיכום

  • כן, סוכר רע לנו מהמון סיבות, העיקר בגלל העובדה שהגוף לא ידע איך להתמודד עם כמות כל כך מרוכזת של סוכר והוא מוציא אותו מאיזון.
  • סוכר משפיע על תפקוד המוח ויכול לגרום לכבד שומני.
  • סוכר מעלה את הסיכוי לחלות במחלות לב
  • יש מאות שמות של סוכר על התוויות של המצרכים אבל בסופו של דבר כולם סוכר.
  • הפסקת המזונות המעובדים באופן גורף יכולה להשפיעה ישירות על רמת צריכת הסוכר שלכם.
  • אם אתם משתמשים בסוכר, נסו להשתמש בצורות פחות מעובדות שלנו – כמו סוכר קוקוס למשל.
  • הכנסת סיבים תזונתיים איכותיים יכולה לעזור לכם אם את משתוקקים לסוכר.

 

 


אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *