אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

מקור

הורמונים – כמו אסטרוגן, טסטוסטרון, אדרנלין, אינסולין – כולם כימיקלים חשובים ביותר לגוף שמעבירים תשדורוגת ומצבים לגוף ומשפיעים על כל פעולות הגוף. הורמונים מיוצרים על ידי בלוטות ואיברים שונים ברחבי הגוף, האשכים בלוטות האדרנל וכו'… כל המערכת ההורמונלית בגוף עובדת יחד בסינכרון ומשפיעה אחד על התפקוד של השני בגוף. כאשר המערכת ההורמונלית בגוף לא מאוזנת אפילו קצת, זה יכול להביא לבעיות בריאותיות לא נעימות כלל וחוסר איזון הורמונלי.

glowing-brain_1284-3414-300x300 איך לתקן ולרפא חוסר איזון הורמונלי - בצורה טבעית ובריאה
חלק מההורמונים מיוצרים גם במוח בבלוטת יותרת המוח

טיפול קונבנציונלי בחוסר איזון הורמונלי בדרך כלל מכיל בתוכו הכנסת הורמונים מסונטזים אשר מיוצרים במעבדה באופן מלאכותי לגוף. זריקות אינסולין, כדורים למניעת הריון, טיפול בטסטוסטרון לגבר ועוד. לצערי, רוב האנשים בעולם סובלים מחוסר איזון הורמונלי כזה או אחר בגוף, בגלל שלל סיבות שרובן קשורות לניהול החיים בעולם המודרני לעומת העולם הקדמוני. לטיפול קונבנציונלי יש תופעות לוואי חמורות מאוד שחשוב מאוד להכיר בהן

  • טיפול הורמונלי מכריח אנשים להישאר בטיפול עד סוף חייהם כי הוא מונע ומשכיח מהגוף לייצר בעצמו את אותם הורמונים החסרים לו
  • הטיפול הוא פשוט מסכה לבעיית המטופל ואין לו שום משמעות ועזרה אמיתית לבעיה המקורית שבגללה נוצר חוזר האיזון ההורמונלי מלכתחילה!
  • הטיפול מעלה את הסיכויים לשבץ, בעיות ספיחת סידן אל העצמות, חרדה, דיכאון, סרטן ועוד.

החדשות הטובות הן שכיום ידועות מגוון דרכים לאיזון הורמונלי בגוף ללא צורך בהחדרת מחטים או ג'ל אל הגוף שלנו. בהמשך המאמר תלמדו על מגוון דרכים בהם תוכלו לעזור לעצמכם לזהות ולטפל בחוסר איזון הורמונלי באמצעות צמחים, תוספי מזון ושינוי באורך החיים שלכם, בלי לחוות את תופעות הלוואי הלא נעימות של החדרת הורמונים אל הגוף בצורה מלאכותית.

מה היא המערכת האנדוקרינית?

כדי להבין לעומק את הנושא, חשוב להבין מה היא המערכת האנדוקרינית – המערכת שאחראית על איזון הורמונלי בגוף לבין האיברים שלנו. המערכת אחראית על שחרור הורמונים מסוימים למקומות מסויימים בגוף בסדר מסוים. כאשר ההורמונים משוחררים לזרם הדם, הם "מתוכנתים" מראש להגיע לאיבר מסוים בזמן מסוים כדי לשמור על היכולות לביצוע פעולות יומיומיות וגם מעבר להן – לדוגמא, ללכת לחדר כושר, לאכול אוכל ולעכל אותו וכו'

כחלק מהמערכת, קיימת בלוטת יותרת המוח, הבלוטה הזו היא בעצם חלק משלל בלוטות שלוקחות חלק במערכת, אך היא עצמה היא הבלוטה המרכזית בכל המערכת. הבלוטה אחראית לשלוח מידע מהמוח לבלוטות שונות בגוף על מנת לבדוק ולראות ש"הכל נמצא באיזון"

ההורמון העיקרי במיוצר בבלוטת יותר המוח הינו הורמון הגדילה, שאחראי על הגדילה שלנו במהלך הילדות וגם לאחר מכן, והורמון הפרולאקטין – כשמו כן הוא, אחראי על ייצור חלב לאחר הלידה עבור התינוק הנולד.

ישנן 2 קבוצות מרכזיות של הורמונים בגוף אשר נבנים מחומצות אמינו והם מתחלקים כן: (הורמונים חלבוניים, פפטידים ואמינים) והקבוצה השנייה (הורמונים סטרואידיים)

  • הורמונים אמינים: הורמונים שמיוצרים על ידי חומצת האמינו טריפטופאן (כמו מלטונין) וטירוזין (כמו דופאמין)
  • הורמונים פפטידיים:  הורמונים המורכבים מחומצות אמינו קצרות שרשרת, מכיל הורמון antidiuretic (הנקרא וזופרסין) ואוקסיטוצין
  • הורמונים חלבוניים: הורמונים המורכבים מפוליפפטידים ארוכים יותר הכוללים את הורמון הגדילה והורמון מגרי זקיקים.
  • הורמונים סטירואידים: הורמונים המיוצרים מכולוסטרול – טסטוסטרון, אסטרוגן וקורטיסול. 

כאשר ההורמונים הללו שולחים שדר, הם מתקבלים על ידי "מקבלי הורמונים" שקולטים את המסר ושולחים אותו למקום הנכון (על ידי גירוי האזור) ויוצרים גירוי תאי.

כמו שניתן לראות, כל המערכת האנדוקרינית עובדת ביחד למרות שחלק מההורמונים מיוצרים מדברים וחומרים שונים. המערכת עובדת בהרמוניה וחשוב לעזור לה ולשמור על ההרמוניה של המערכת הזו כדי למנוע שלל מחלות ובעיות בריאותיות בהווה ובעתיד.

סימנים וסימפטומים של חוסר איזון הורמונלי

סימנים ידועים של חוסר איזון הורמונלי באים בדרך כלל לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • חוסר פוריות ומחזור לא סדיר
  • עלייה או ירידה דרסטית במשקל (ללא תכנון או שינוי בדיאטה)
  • חרדה ודיכאון
  • עייפות
  • נדודי שינה
  • ליבידו נמוך
  • ירידה בתאבון
  • שינויים בתאבון
  • בעיות עיכול
  • דילול ומחסור בשיער גוף אצל גברים

הסימנים משתנים בקצה לקצה תלוי מה מקור הבעיה אצל אותו אדם ובמה מתבטא חוסר האיזון ההורמונלי, לדוגמא, אסטרוגן גבוה מידי יכול לגרום לבעיות פוריות, עלייה במשקל, שינויים בתאבון, פגיעה עצבית ובעיה בריאה.

אך קיימות בעיות ספצפיות שניתן לזהות ולקשר להורמונים לא מאוזנים בצורה ישירה, לדוגמא:

  • אסטרוגן דומיננטי מידי: יביא למצב של שינויים בשינה, עלייה במשקל, מטבוליזם נמוך, חרדה ולחץ. תסמונת שחלות פוליציסטיות – אי פוריות, עלייה במשקל, סכנה למחלת הסכרת, אקנה, וגידול שיער במקומות שונים בגוף בצורה לא סדירה
  • אסטרוגן נמוך מידי: יביא למצב של ליבידו נמוך, בעיות פוריות, מחזור לא סדיר ושינוי מצב רוח קיצוניים. היפותירואידיזם – חילוף חומרים נמוך, עלייה במשקל, חרדה, עייפות, דיכאון, בעיות עיכול ומחזור לא סדיר.
  • טסטוסטרון נמוך מידי: בעיות זקפה, דלול שרירים, דילול שיער, עייפות ובעיות הקשורות למצב רוח ירוד.
  • עייפות בלוטת האדרנל: עייפות, כאבי שרירים, חרדה ודיכאון.

מה גורם לחוסר איזון הורמונלי?

חוסר איזון הורמונלי יכול להיגרם משלל סיבות. הן בדרך כלל נגרמות לא בגלל סיבה אחת אלא מכמה סיבות משולבות, דיאטה, היסטוריה רפואית, גנטיקה, רמות לחץ וחשיפה חיצונית לרעלים הם בדרך כלל כל הגורמים המשפיעים על מאזן ההורמונים בגוף. אך קיימות סיבות עיקריות שבגלל בדרך כלל נוצר חוסר האיזון

  • אלרגיות למזון – ובעיות עיכול – תחום רפואי יחסית חדש הראה כי לאלרגיות ולרגישויות למזון יש השפעה גדולה על איזון הורמונלי, אם אתם סובלים מתסמונת המעי הדליף או חסרים לכם חיידקים טובים בפלורת המעיים  אשר מגינים על דופן המעיים מפני מפגעים כמו קנדידה, סביר להניח שדופן המעיים שלכם פגועה וחתיכות מזון לא מעוכלות נכנסות לכם אל זרם הדם. הדבר יוצר אלרגיות לסוגי המזון השונים והגוף נמצא במצב מגננה בצורה מתמדת!
  • משקל גבוה מידי – אם אתם סובלים ממשקל יתר דעו כי הדבר קשור לבעיות הורמונליות.
  • תזונה לקויה – תזונה ריקה מערכים תזונתיים ואוכל איכותי תביא לחוסר איזון הורמונלי. חשוב מאוד לאכול שומנים טובים, ולהשיג את כל הויטמינים המינרלים חומצות האמינו והשומן שהגוף זקוק אליהם על מנת לנהל את ההורמונים שלנו נכון.
  • נטייה גנטית – קיימת השפעה גנטית על חוסר איזון הורמונלי – למרות זו, דעו כי זה משהו שניתן להילחם בו.
  • חשיפה לרעלים: ריסוס, הדברה, הנדסה גנטית, הפלרת מים, כולם דברים שמשפיעים על גוף האדם בצורה נוראית. הגוף לא יודע להתמודד עם כל הרעלים ונמצא במצב דלקתי, כמו תופעת האלרגיות למזון שהראתה שגוף במצב "מלחמה" (דלקתי) הוא גוף עם בעיות הורמונליות – כך גם הרעלים מבחוץ משפיעים באותה הצורה – חשוב לצרוך מים מסוננים או אפילו מינרלים ולדאוג לאכול כמה שיותר אורגני – אפילו ירקות ופירות "בר קיימא" (אנשים שמגדלים ומוכרים לבד)
  • לחץ – סטרס –  ידוע כי ללחץ יש השפעה ישירה על פלורת המעיים שלנו, וכך גם על מאזן ההורמונים שלנו.

איך לתקן ולרפא חוסר איזון הורמונלי?

שלב 1 – החליפו פחמימות ריקות בשומנים בריאים

אכילת מגוון של מזונות אשר עשירים במגוון של חומצות שומן שונות יכולים לעזור לשמור על מאזן ההורמונים בגוף. במקום לצרוף קלוריות ריקות מלחם או פסטה למשל, עדיף לצרוך את אותן הקלוריות משומנים בריאים, כמו שמן קוקוס, אבוקדו, זרעי קנביס, ביצים, סלמון איכותי ועוד. אכילה של מגוון חומצות שומן תביא לאיזון הורמונלי, ידוע כי ההורמונים שלנו רובם נוצרים ומתקיימים על ידי חומצות שומן שונות (כמו כולוסטרול) ולכן חשוב לאכול שומן בריא ולספק לגוף את הכלים ליצור הורמונים.

החוק המרכזי בכל התהליך הוא להתרחק משומן גבוה באומגה 6 ונמוך באומגה 3 – שומנים מזוקקים מהצומח – שמן זית, חמאת בוטנים לא טבעית, שמן קנולה, שמן חמניות כולם גורמים לנזק בלתי הפיך לגוף שלנו – שלא יודע איך להתמודד איתו

שלב 2 – הכניסו צמחים לתפריט שלכם

קיימים מגוון צמחים בעלי תכונות "אדאפטוגניות" (תכונות מורידות לחץ ודלקתיות ברפואה הסינית וההודית), חלק גדול מאותם צמחים יכול לעזור לכם להירגע ולשמור על רמות סטרס נמוכות וכך לעזור לגוף שלכם לרפא את עצמו (לפי הרפואה הטבעית)

  • אשווגנדה – אחד מהצמחים הנחקרים והמשומשים ביותר הוא צמח האשווגנדה, הצמח הוכח שמשפיע על בלוטת יותרת המוח ובלוטת התריס לטובה אצל אנשים הסובלים מחוסר איזון הורמונלי.
  • טולסי – ידוע בתוכונותיו המרגיעות לפי הרפואה ההודית.

שלב 3 – דאגו וטפלו בנפש שלכם

חשוב מאוד להבין כי לסטרס יש השפעה נרחבת על ההורמונים בגוף שלנו. טיפול בנפש אצל פסיכולוג, התמודדות עם הדברים הקשרים, חופשה, יציאה עם חברים ועוד הם דברים אשר חשוב מאוד לא לשכוח לבצע. עבודה ללא הפסקה אומנם תביא לכם כסף הביתה, אך תשכח את הנפש שלכם לאט לאט. ואין מחיר לבריאות טובה.

ניתן לבצע תרגילי מדיטציה ונשימה אם אתם לא רוצים ללכת לפסיכולוג, מצאו 5-10 דקות ביום על מנת לבצע תרגילי נשימה ומדיטציה כדי להרגיע את הגוף והנפש, קיימות אפילקציות רבות אשר מדריכות אתכם בתרגילי נשימה – מצאו את הנכונה והחינמית לכם.

הקפידו לישון לפחות 8 שעות בלילה

שלב 4 – הקפידו על תזונה נכונה ומלאה ומלאו את החוסרים שלכם באמצעות תוספים

הקפידו על בדיקות דם באופן גורף על מנת למצוא ולחקור חוסרים שיכולים להיות קיימים אצלכם.

  • ויטמין D – ויטמין אשר נוצר על ידי חשיפה לשמש, אחראי למגוון פעולות הורמונליות בגוף. רוב האנשים צריכים לצרוך ויטמין D בצורה קבועה על מנת לעקוף את העובדה שהם נמצאים תחת קורת רוב היום ולא נחשפים לשמש כמעט וכלל.
  • ציר עצמות – ציר עצמות שעשוי טוב יכול לעזור ולפתור מגוון רחב של בעיות עיכול ואלרגיות למזון, מאחר והוא מכיל בתוכו חומצות אמינו ושומן חשובות לבניית קרום המעיים.
  • פרוביוטיקה – שוב, פלורת המעיים היא קריטית בכל הסיפור, מעבר לכך שהחיידקים הטובים במעיים עוזרים לייצר הורמונים שגורמים לנו להרגיש טוב, הם גם שומרים על מעיים תקינות שפועלות היטב. פרוביוטיקה איכותית בשילוב עם תזונה נכונה יכולה למנוע מעי רגיז.

שלב 5 – התרחקו מתרופות קונבנציונליות וגלולות נגד הריון

(*כמובן אם אין לכם ברירה אלא לצרוך תרופות קונבנציונליות), הסעיף הבא מדבר בעיקר על תרופות כמו אנטיביוטיקה כדי להעביר וירוס או שפעת פשוטים שלא לצורך, או גלולות נגד הריון כאשר יש תחליפים איכותיים באותה הרמה לתרופות יש השפעה ישירה על איזון פלורת המעיים, פלורת מעיים בריאה היא קריטית ביותר לניהול אורך חיים בריא, מעבר לאיזון הורמונלי, גם על שמירה על הבריאות שלנו, ולכן אני הולך וחוזר על כמה זה חשוב בכמה וכמה סעיפים. חשוב להבין כי לפלורת מעיים לא בריאה ולא מאוזנת יש השפעה מכף רגל ועד ראש כשזה מגיע לבריאות שלנו.

לסיכום ומחשבות אחרונות..

  • חוסר איזון הורמונלי משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם בצורות שונות כמו סכרת, עלייה במשקל, טסטוסטרון נמוך, מצבי רוח משתנים, בעיות עיכול ועוד
  • סימפטומים כמו אי פוריות, לחץ, חרדה, דיכאון, עלייה או ירידה במשקל הם בדרך כלל קשורים לחוסר איזון הורמונלי.
  • לפלורת המעיים ולאלרגיות למזון יש קשר ישיר לחוסר איזון הורמונלי ולכן חשוב מאוד לדעת האם אתם רגישים למזון מסוים.
  • מספר דברים בסיסיים כמו שינה מספקת, צריכה של חומצות שומן חיוניות, אימוני כושר ושמירה על בריאות הנפש באמצעות תרגילים או ביקור אצל הפסיכולוג יכולים להביא לשינוי מקצה לקצה

 


אהבתם? חושבים שהמידע יעזור לאחד החברים שלכם? שתפו!

Comments

  1. איריס

    האם יש לי חוסר איזון הורמונלי מה עלי לעשות התחלתי לקחת שמן המפ מקנאביס לא רפואי האם זה יכול לעזור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *